Az ókeresztény építészet
A keresztény istentisztelet a hívők előtt folyik, akik így részesei lehetnek a szertartásnak. Ezért szükség volt olyan templomra, ami nagy tömegeket képes befogadni és tágas, fedett térrel rendelkezik.
2. Hosszház: hosszanti elrendezésű, 3, vagy 5 hajós, a magasabb főhajót oszlopsorok választják el az alacsonyabb mellékhajóktól. Kereszthajóval bővült.
Az ókeresztény templomoknak nincs tornyuk, csak a 6. századtól kezdtek melléépíteni harangtornyot, ún. campanilét. (Sant' Apollinare in Classe)
A korszak jellegzetes épületei még: keresztelőkápolnák, temető- és sírkápolnák, mauzóleumok. Magyarországon ókeresztény emlékekben leggazdagabb város Pécs.
Az ókeresztény mauzóleum makettje
Szobrászat
Az építészet mellett a szobrászat alárendelt szerepet játszik, főleg domborművek formájában jelentkezik. A szarkofágok oldalán megjelenő jelenetek még az antik hagyományokat követik, de jellemző rájuk a túlzsúfoltság. Junius Bassus szarkofágja (Róma, 4. század)
FestészetKatakombafestészet: a keresztényüldözés évszázadaiban alakult ki, jellegzetes keresztény jelképei a hal, a bárány, a szőlőtőke és a "Jó pásztor" ábrázolások.
Jó pásztor ábrázolás a Priscilla-katakombában (Róma, 3. század)
Mozaikfestészet: a templomépítészettel párhuzamosan alakult ki, a bazilikák, mauzóleumok padlózatát és falait vallásos témájú mozaikokkal díszítették. Kedvelt alakok: a trónon ülő Krisztus, szentek, apostolok cselekedetei. Az alakok ábrázolásmódja térbeli hatású.
A Galla Placidia-mauzóleum mozaikja (Ravenna, 5. század)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése